Zoeken in deze blog

donderdag 4 november 2010

Mijn eerste...

Tutorial!

Op verzoek van een aantal mensen die - zelfgemaakt van mij voor jou -  volgen, hierbij de beschrijving van de opbergzakjes van de vlaggenlijn. Het is een supersimpel gevalletje, kan waarschijnlijk vele malen mooier.
Het patroontje kan ook gebruikt worden voor knikkerzakjes, geurzakjes en zoals ik in dit geval heb gedaan: voor rondslingerende tampons! Hoe handig!

Je hebt een rechthoekig lapje nodig (voor de vlaggenlijnen: vouw de vlaggenlijn op, vlaggetjes op vlaggetje en meet het breedste en hoogste deel). Dubbelgevouwen (korte kanten op elkaar) moet het ruimte bieden aan het voorwerp dat je wilt verpakken op opbergen.

Neem de beide korte kanten en strijk een naad van ca. 1 cm en stik deze.

Neem dan en bovenkant (of onderkant, ligt aan de printe van je stof) en doe daar hetzelfde, maar houd rekening met de koordje of lintje dat wilt doorrijgen. Dit bepaalt de grootte van je omslag. Strijk de omslag en stik de omslag door.


Daarna leg je het lapje met de goede kanten op elkaar en je stikt de onderkant (bodem).

Na het stikken van de onderkant, knip je de hoekjes af, hierdoor krijg je mooie puntjes.


Strijk de naadjes en keer het zakje. Stik vervolgens over de gestikte naden en sluit het zakje. Let op dat je niet helemaal tot bovenaan stikt. Laat de tunnel die bovenaan ontstaan is vrij (op de foto is dat niet te zien).

Klaar is je zakje. Voor het doorrijgen van lint of koordje kun je een veiligheidsspeld gebruiken. Aangezien ik die altijd kwijt ben bij dit soort klusje, gebruik ik ook nog wel eens een scharniertje van een wasknijper, lintje eraan en rijgen maar.
Alles netjes afwerken! En klaar...


Er zijn vanzelfsprekend mooiere zakjes te maken, maar dan moet je gaan werken met een losse tunnel boven op het zakje. Dan ben je wel van die zichtbare zijnaden af..., maar dit is echt binnen 4 minuten klaar.

Veel plezier ermee!

1 opmerking:

  1. Hoi,
    Dank voor je leuke reactie.
    ik vind de labels van Holland Label (ergens in friesland geloof ik) prima.
    Ik heb gewoon stoffen labels met een zelf te kiezen plaatje en dubbele regel tekst. Ik geloof 70 voor 20 euro ofzo.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen